Vervolg 2

28 februari 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Hier weer een vervolg na onze reis vanuit Palmerston North naar Rotorua.

Zaterdagochtend fijn wakker geworden met de geur van rotte eieren: fijn we zijn weer in Rotorua! Die dag rustig aan gedaan met wat shoppen in Rotorua en 's middags naar Kuirau Park geweest om naar kokende modder en de stoom te kijken die zo uit de grond komt. Dat blijft toch iets geweldigs om naar te kijken. Daar een wandeling gemaakt en terug naar tante Diana waar 's avonds Eric en Janine ook aankwamen na hun rondreisje richting Wellington.

Zondag zijn we richting Waitomo gereden wat een kleine 2 uur rijden was. Na de lunch kwamen we aan in Waitomo en zijn we naar de Ruakuri grot gegaan. Hier hebben we een rondleiding gehad van ongeveer 1,5 uur onder de grond (we zaten op een diepte van 60 meter) met prachtige stalagtieten en -mieten. Ook een aantal gloeiwormen gezien, heel apart om al die lichtjes in het donker te zien gloeien. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar is niet echt gelukt..... Het was echt de moeite waard en zeker een aanrader. Daarna weer richting tante Diana waar we na het eten ons hebben voorbereidt op de tocht der tochten die we de volgende dag zouden gaan doen: de Tongariro Crossing. We hebben een stapel boterhammen gesmeerd (zie foto) en alles klaar gelegd want we moesten vroeg op.

Maandagochtend om 4.30 uur opgestaan en snel aangekleed want we moesten nog 2 uur rijden naar Ketetahi Carpark. Vandaar zal een bus ons naar het beginpunt brengen. Eerst nog mijn tenen ingepakt met vette watten (tip van Janine die een ervaren wandelaarster is) en om 5 uur zaten we in de auto. Om 7 uur aangekomen op het Ketetahi Carpark waar al vele mensen stonden te wachten. De bus bracht ons om 7.30 uur naar de 'base camp' op 1.150 meter hoogte. En vandaar uit begon onze tocht naar de hoogste punt (dit was op 1.886 meter). De track is 19.4 km lang en duurt normaal gesproken tussen de 6 en 8 uur. Een hele uitdaging dus. Ons mam twijfelde of ze het wel zou halen. Het eerste stuk is makkelijk en loopt naast Mount Ngauruhoe oftewel Mount Dome van de Lord of the Rings. Daarna komt het 'turning point'. Hier kun je nog terug als je twijfelt want vanaf dat punt begint Devils Staircase een heel steil, moeilijk gedeelte. Ons mam twijfelde maar Eric en ik hebben haar overgehaald om het toch te proberen, op een rustig tempo en vaak te rusten en dan zou het wel lukken. Dus daar gingen we. Het was inderdaad een hele klim maar het uitzicht is echt  niet te geloven! Wat een landschap en wat een plaatjes! Langs South Crater, Blue Lake en Emerald Lake (zie foto's). Echt niet te geloven hoe mooi het daarboven is. We hadden gelukt met het weer, het was best warm en weinig wolken. Mam had het af en toe toch moeilijk maar met hulp van ons hebben we haar er doorheen getrokken (soms letterlijk :) ) Maar wat was het de moeite waard! Tante Marleen en Aggie, jullie hadden gelijk, het was zwaar maar dit mag je niet missen als je in Nieuw Zeeland bent! En wat waren we blij dat we onze auto weer zagen....... ik was kapot, had last van mijn knie, voeten en enkels, but we did it! En zeker trots op ons mam dat ze dat op die leeftijd toch maar heeft gedaan! En wat fijn om dan je schoenen uit te kunnen doen..

Daarna nog 1 uurtje terug naar Taupo gegereden om iets te eten en toen nog 1 uurtje rijden naar Rotorua waar we bij tante Diana strompelend binnenkwamen, gedoucht hebben en toen een welverdiende nachtrust!

1. Jenny:
    He Naima
    wat een mooie verhalen en wat een fantastische foto's.
    heerlijk om dit avontuur aan te gaan met je familie.
    Geniet van alles wat jullie nog gaan ondernemen.
    Wij lezen in ieder geval met heel veel plezier jullie verhalen.

Liefs Jenny en Marc
  2. Aggie:
    28 februari 2017
    Geweldig Naima, wat hebben jullie al veel meegemaakt! En al die stinkende poelen, gloeiwormen en de crossing, komen bij mij allemaal weer boven. Ik zeg: geweldig! Die bijna 20 kilometer was ik vergeten, verdwijnt helemaal naast alle geweldige indrukken. Vooral na verloop van tijd, ha ha :). Geniet er nog van!
  3. Erica:
    Hi Naima,
    Wat een geweldige reis!! Heel bijzonder om dit met je familie te doen!
    De foto's zijn prachtig, heel indrukwekkend, ongelooflijk mooie natuur.
    Geniet er nog van en heel veel plezier!
  4. Betsy en Nabil:
    Hallo allemaal

Wat geweldig die tocht , Toos ik ben trots op jou !!!
    Nu je dit kan is het ook mogelijk om een rondje de Heikantstraat te doen , haha .
    Helaas niet zo'n mooi uitzicht .
    Groetjes
    Nabil Betsy en Omar
  5. Malou van de Laar:
    Hey allemaal.
    Inderdaad mijn complimenten aan Toos,het is een hele klim zo te zien.
    Prachtige foto's Naima.Ik denk dat we nu toch maar eens gaan sparen voor NZ.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Heel veel groetjes Piet en Malou
  6. Henriëtte:
    Geweldig Naima,
    Prachtig mooi land. Ik ben benieuwd of ik daar ook nog ns ga komen. Tijd om te lezen heb je zo te horen niet...
    Wat een klimtocht: met recht trots op je moeder! Maar jij ook.
    Geweldig ook al die warmte die jullie daar ontmoeten bij familie en kennissen. Je vader zal wel vaak 'voorbij komen'. Mooi toch?
    Geniet ervan daar, maak mooie herinneringen!
    Liefs, Henriëtte.
  7. Marleen:
    28 februari 2017
    Waaaaaaaaauw, wat goed van ons Toos, en van jullie drietjes natuurlijk.
    Het is echt een pittige tocht, hè.
    Maar wat geweldig dat jullie dit hebben kunnen doen, het is zo ongelooflijk mooi.
    Nu nog maar even relaxen in een van de vele warm waterbaden daar, de favorite is toch de Waikite vallei.
    Geniet er nog even van, vooral van het mooie weer daar, hier is het guur en nat.
    Lieve groetje aan allen, en aan Diane, want zoals ik begrijp zijn jullie daar nu.